Skip to main content
home-page
home-page
Ontdek het thema

Groen in straten en op pleinen

De Vergroeningscoach

Korte omschrijving

De tientallen boomvakken in De Bosschaertstraat zijn nu fietsstallingen of sluikstortplekken. Comité Bump ondersteunt bewoners bij het aanvragen en beheren van aantrekkelijke beplanting. Het kan gaan over boomvakken, groenslingers, geveltuinen, hangmanden, bloembakken, enz. Twee freelance medewerkers presteren 1/10de VTE.

Voeg een leuke foto toe. Dit maakt jouw idee duidelijker en aantrekkelijker voor bewoners!

Wat is het totale budget voor jouw idee?

7.500

Wie dient het idee in?

een feitelijke vereniging

Naam van de feitelijke vereniging of vzw

Comité Bump

Wie krijgt het budget?

de bewoner/organisatie krijgt het budget, want voert alles uit (in overleg met district)

In welke postcodes vindt jouw idee plaats? (meerdere keuzes mogelijk)

2020

Geef wat meer uitleg over de specifieke locatie

De Bosschaertstraat op het Kiel

Wat ga je doen?

Het vergroenen en verfraaien van de boomspiegels in De Bosschaertstraat op het Kiel betekent een grote toegevoegde waarde voor de omwonenden. De straat ligt er nu ongezellig bij omdat de boomspiegels op de acht kruispunten stortplekken of woestenijen zijn. Dat is niet fijn voor de bewoners en evenmin voor passanten. Comité Bump realiseert in De Bosschaertstraat, samen met Saamo, een vergroeningsactie. Comité Bump en Saamo slaan de handen in elkaar om de bewoners te betrekken bij het vergroenen van hun straat. Alle bewoners van de straat krijgen een flyer in de bus en zoveel mogelijk bewoners (en ook scholen, plusbedrijfjes zoals de Bandencentrale, de Post, de Kringwinkel ...) worden persoonlijk bezocht, bevraagd, aangemoedigd en ondersteund.
Doel: personen zoeken die het voortouw nemen om de boomvakken, geveltuinen en groenslingers aan te vragen en/of zelf groene ingrepen in hun straat te realiseren met bloembakken, hangmanden, en andere. De ‘vergroeners’ die de partners tijdens hun bevragingsronde detecteren, worden de ambassadeurs van het project. Ze krijgen van Bump en Saamo ondersteuning om het project in handen te nemen: hoe de bewoners informeren en betrekken, hoe de aanplanting van de boomspiegels aanvragen bij het district, hoe het groen onderhouden, hoe de nieuwe plekjes groen beschermen,...?
We streven naar minstens 57 vergroeningsacties: 3 groenslingers, 3 boomspiegels, 17 aan te vragen geveltuinen, 34 spontane vergroeningen (dus vergroening zonder aanvraag, zoals bloembakken op vensterbank, plantenbakken tegen de gevel, hangers, onthardingen...).
Nadien wordt het nieuwe groen door de buurtbewoners onderhouden.

Wat is de meerwaarde voor de inwoners van het district Antwerpen?

Het Kiel wordt een groenere plek. Mooi verzorgde stukjes groen verhogen de gezelligheid en verbondenheid in de straat en buurt. De bewoners voelen zich beter in hun wijk. De mooi vergroende en afvalvrije plekjes trekken de aandacht en zetten andere Kielenaars ertoe aan om op hun beurt de handen uit de mouwen te steken en hun straat te vergroenen.

Wat is het stappenplan?

  1. Vergroeners zoeken: 2 medewerkers spreken bewoners en omwonenden persoonlijk aan
  2. Een team van ambassadeurs samenstellen
  3. De vergroeners informeren: wat is een boomspiegel, een geveltuin, een groenslinger - voordelen voor de straat - hoe vraag je een boomspiegel, een geveltuin, een groenslinger aan - welk beheer vraagt een boomspiegel, een geveltuin, een groenslinger - hoe zorgen voor duurzaam onderhoud - hoe omwonenden en passanten aansporen de vergroeningen proper te houden?
  4. Vergroeners ondersteunen bij de aanvragen
  5. Vergroeners ondersteunen bij het coördineren van het onderhoud en beheer


Hoeveel is het budget voor duurzaam materiaal (wat langer meegaat dan een jaar, bv laptop, meubels, fiets…)

0


Hoeveel is het budget voor zaken die gebruikt worden binnen het jaar (bv workshops, eten en drinken, promotie en communicatie,…)?

1.500

Geef wat meer uitleg over het budget voor zaken die gebruikt worden binnen het jaar

  • Promotiemateriaal: drukwerk en vormgeving
  • Hapje en drankje tijdens bijeenkomsten


Hoeveel is het budget voor medewerkers (in dienstverband of freelance, vergoeding voor artiesten of vrijwilligers)

6.000

Geef wat meer uitleg over het budget voor medewerkers

1/10 VTE (160u), door 2 freelancers:
  • Overleg partners en district en opmaak strategie: 16u = 600€
  • Buurtbewoners zoeken, informeren, ondersteunen: 144u (ofwel 2 personen x 9,5 mandagen elk) = 5.400€

Medewerkersbudget: VTE verhouding

10% ofwel 1/10de (gemiddeld 3,8u/week), Andere:
freelancers