We maken gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken. Met analytische cookies kunnen we het gebruik van deze website beter begrijpen en verbeteren. Je kan analytische cookies weigeren of aanvaarden.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Ontdek het thema

Alle niet gekozen projecten

Park(ing) Day 2023 - next level

Korte omschrijving

Park(ing) Day is een internationale beweging die mensen een keer per jaar oproept om een parkeerplaats om te bouwen tot een park. Ook in Antwerpen hebben bewoners dit opgepikt. In 2023 is het tijd voor een grootschalige aanpak. Een medewerker zal hier 10% op inzetten gedurende een 4-tal maanden.

Wat is het totale budget voor jouw idee?

20000

Wie dient het idee in?

een vzw

Naam van de feitelijke vereniging of vzw

Recht op Lucht

Wie krijgt het budget?

de bewoner/organisatie krijgt het budget, want voert alles uit (in overleg met district)

In welke postcodes vindt jouw idee plaats? (meerdere keuzes mogelijk)

2000, 2018, 2020, 2030, 2050, 2060

Wat ga je doen?

In 2015 is een groepje creatievelingen in San Francisco die zichzelf REBAR noemen op het idee gekomen om 1 keer per jaar, op de 3de vrijdag van september, mensen wereldwijd aan te moedigen om parkeerplaatsen om te vormen tot kleine parkjes. Zo ontstaat er ruimte voor ontmoeting en groen in de stad op een heel laagdrempelige manier. Door hun actie is de term Parklet een gekend fenomeen geworden dat in veel steden ondertussen ook een meer permanente invulling heeft gekregen. In San Francisco zelf (een stad met bijna 900 000 inwoners dus erg vergelijkbaar met Antwerpen) heeft dit tot nu toe geleid tot de aanleg van 70 000 permanente parklets. Deze kunnen uiteenlopende functies hebben: zitbanken, groen, fietsenstalling, speeltuin, enz. Wij dromen ervan om op 15 september 2023 in zowat elke straat in het district Antwerpen een tijdelijke parklet te zien, opgericht en een dag lang onderhouden door buurtbewoners. Bij voorkeur in straten die nu nog gedomineerd worden door auto’s. Wij willen het heel makkelijk maken om dit te organiseren en op die manier zoveel mogelijk mensen overtuigen om een parklet op te zetten op 15 september 2023. We doen dit door een handleiding te maken en materiaal te voorzien op grote schaal en een groepje bakfietsers om dit overal ter plekke te krijgen. Dit creëert tijdelijke groene oases in de drukke stad en zorgt ervoor dat mensen de plaats van de auto in vraag gaan stellen en ook andere mogelijkheden zien. Is het wel zo evident dat je je privé wagen op straat mag parkeren? Kan die ruimte niet veel zinvoller, socialer en groener worden ingevuld? In de stad heb je immers geen auto nodig om je te verplaatsen, tenzij voor mensen met specifieke noden en om te laden en lossen. (zie https://www.myparkingday.org/ voor meer info)

Wat is de meerwaarde voor de inwoners van het district Antwerpen?

Er wordt tijdelijk extra groene ruimte gecreëerd om te vertoeven waar de inwoners onmiddellijk gebruik van kunnen maken. Mensen worden aangemoedigd om 1 dag zelf zo’n ontmoetingsplek te creëren en in gesprek te gaan met hun buren en voorbijgangers.

Welke valkuilen zie je?

Dit vergt een enorme organisatie om dit op grote schaal te kunnen realiseren. Een grote vraag is ook wat doen we nadien met al het verzamelde materiaal. Afspraken om de tijdelijke installaties en de planten nadien te kunnen hergebruiken zijn zeker nodig, bijvoorbeeld met scholen en de kringwinkel. Ook het transport zal veel mensen en de nodige organisatie vragen.

Wat is het stappenplan?

  • het zoeken van partners: kringwinkel, sociale werkplaatsen, kunstenaars, tuinzaken, de groendienst, fietskoeriers,... zijn allemaal mogelijkheden.
  • communicatie om het idee te verspreiden en in elke postcode een 10 tal bewoners bereid te vinden om in hun straat een parklet te installeren en te onderhouden op 15 september 2023.
  • evenementenaanvraag me vermelding van alle straten en ingenomen parkeerplekken.
  • materiaal verzamelen, alles klaarzetten en verdelen. In elke deelnemende straat een plek zoeken om de dag voordien al het nodige materiaal op te slaan. Er wordt nagedacht over manieren om het materiaal duurzaam te beheren, liefst in het kader van toekomstige editities. 
  • Park(ing) day
  • After Party in het Stadspark of een andere geschikte groene locatie om alle vrijwilligers te bedanken en na te praten over alle avonturen van de dag.


Hoeveel is het budget voor duurzaam materiaal (wat langer meegaat dan een jaar, bv laptop, meubels, fiets…)

10000

Geef wat meer uitleg over het budget voor duurzaam materiaal

vloerkleden en/of kunstgras voor buiten, zitmeubilair, planten, plantenbakken op wieltjes,...


Hoeveel is het budget voor zaken die gebruikt worden binnen het jaar (bv workshops, eten en drinken, promotie en communicatie,…)?

5000

Geef wat meer uitleg over het budget voor zaken die gebruikt worden binnen het jaar

promotie om vrijwilligers te overtuigen mee te doen: website, flyers, affiches, tv, sociale media, infomomenten, vergaderingen drankjes en hapjes voor de afterparty, ...


Hoeveel is het budget voor medewerkers (in dienstverband of freelance, vergoeding voor artiesten of vrijwilligers)

5000

Geef wat meer uitleg over het budget voor medewerkers

vrijwilligersvergoeding voor ongeveer 100 mensen voor 1 dag (35 euro max per dag) + equivalent van 10%VTE gedurende een 4tal maanden (2000 euro)

Medewerkersbudget: VTE verhouding

vrijwilligersvergoeding, 10% ofwel 1/10de (gemiddeld 3,8u/week)

Ondernemingsnummer | enkel nodig voor vzw’s

BE0778804981